Sunday 19 June 2011

Jangan Abaikan Aduan Pengguna



Sumber : KOSMO ONLINE
SIKAP peniaga restoran yang tidak mempedulikan ketidak puasan hati pelanggan sering berlaku di mana-mana sahaja. Sama ada makanan yang disajikan tidak sedap, pelayan yang tidak mesra pelanggan, pesanan tidak sampai pada waktunya atau harga yang tidak sepadan dengan kualiti makanan menjadi antara punca pengunjung berasa kecewa.
Malangnya, rasa tidak puas hati itu sekadar dilepaskan kepada teman-teman atau ahli keluarga ketika makan semeja. Akibat daripada itu, semakin ramai pelanggan akan memboikot restoran yang memberikan perkhidmatan mengecewakan berkenaan.
Lebih memburukkan keadaan kebanyakan restoran di Malaysia masih tidak mengambil berat kepentingan mengumpul maklum balas pelanggan mengenai tahap perkhidmatan mereka dengan tujuan meningkatkan tahap perkhidmatan.
Justeru, banyak yang terlepas pandang sehingga akhirnya perniagaan semakin merosot.
“Sudah banyak kali saya makan di restoran yang memberikan perkhidmatan yang teruk terutama sikap pekerja yang tidak peramah dan lambat menghantar pesanan yang diminta.
“Memang sakit hati lebih-lebih lagi bila sudah terlalu lapar. Lepas itu memang saya tidak akan makan di tempat yang sama dan akan beritahu kawan-kawan yang lain,” jelas seorang guru, Fatin Izzati Abdul Rahman.
Pekerja swasta, Ifwan Tun Tuah pula mempunyai pengalaman buruk dengan pemilik restoran yang tidak mempedulikan aduan yang dibuat malah, tidak memberi ganti makanan yang dihidangkan walaupun sudah hampir busuk.

No comments:

Post a Comment